Veel gestelde vragen

Nieuws

Versie 2.5.0 bevat een tweetal experimentele nieuwe mogelijkheden:

  • Noties backuppen in de cloud. Hiermee kunnen notities buiten je toestel worden gebackup'd. Hiervoor moet je wel een account aangemaakt hebben in de app. Voordeel is dat je notities makkelijker kunnen overzetten naar je andere toestellen.
     
  • Live-share playlist: Met deze nieuwe mogelijkheid kan je playlist live-delen met de andere leden van muziekteam of groep waarmee je samen zingt of muziek maakt. Niet alleen krijgen je teamgenoten eenvoudig jouw playlist en bij behorende notities op hun toestel, zodra jij een wijziging in de lijst of een notitie doet wordt deze automatisch doorgegeven aan de anderen. En als jij naar het volgende lied swiped gaat dat bij de anderen ook automatisch.
    • Jij en de anderen moeten wel verbinding met het internet hebben;
    • Binnen een lied scrollen moet iedereen zelf doen.
    • Deze nieuwe mogelijkheid is echt nog experimenteel en kan in de praktijk instabiel blijken. Daarom juist hebben we jullie feedback nodig.
Aangemaakt 30 juli 2021
Gewijzigd 20 november 2021

Versie 2.6.0 van de app is onderweg.
Of misschien heb je deze versie al als je dit leest. Of je krijgt m binnenkort.
Er is wat gesleuteld aan de interne werking van de app. 

  • De app start weer zoals vroeger met de liedlijst.
  • De overgangen tussen liedlijst en liedpagina gaan wat vloeiender;
  • Bundels 'aan' of 'uit' zetten gaat met de nieuwe 'boek' knop rechtsonderin op de liedpagina;
  • De sorteer volgorde knop staat nu rechtsbovenin
  • Je kan vanuit de liedlijstpagina een lied toevoegen aan een playlist door de regel met het lied naar rechts te schuiven;

Vragen of opmerkingen? Mail naar app@opwekking.nl!

Aangemaakt 17 mei 2019
Gewijzigd 14 januari 2022

Al een paar dagen is versie 2.7.7 uit.

Nieuw in deze versie is het 'uitgebreid zoeken'. Je vindt dit in het menu linksboven. 

Met Uitgebreid zoeken kan je zoeken:

  • Op thema
  • Op toonsoort 
  • Op bijbelplaats

Uitgebreid zoeken werkt alleen als je verbonden bent met het internet.

Aangemaakt 14 januari 2022
Gewijzigd 21 januari 2022

Alweer 2 weken terug zijn liednummer 900 t/m 903 toegevoegd aan de laatste bundel.

Ga naar de aankopen pagina op de laatste aanvulling op te halen. 

Je kan de aanvulling daar ook kopen als je dat nog niet gedaan hebt.

Aangemaakt 21 januari 2022
Gewijzigd 9 februari 2025

Vragen rond gebruik

 

 

Er is minimale ondersteuning ingebouwd voor enkele Aiturn modellen. Zie http://www.airturn.com/.

Op de iPhone of iPad

Deze werkt met Mode 3 op de DUO en Mode 2 op de PED. Raadpleeg de handleiding van uw AirTurn hoe de Mode te wijzigen. Ook dient u via het instellingen-menu de Airturn ondersteuning in te schakelen.

Heeft u Airturn ingeschakeld, maar werkt het toch niet? Geef een tikje op de liedtekst om de Airturn afhandeling te activeren.

Op een Android toestel

Deze werkt met modes 2, 3 en 6 op de Airturn en mode 3 en 5 op de PED. Raadpleeg eventueel de handleiding van uw Airturn.

Andere voetpedalen

De ondersteuning is specifiek gemaakt voor Airturn modellen. Toch blijken andere voetpedalen vaak goed te werken. Het is belangrijk dat het voetpedaal zo wordt ingesteld dat een arrow-up en arrow-down key gestuurd wordt. Dat zijn keycodes 38 en 40.

Daarnaast moet op IOS modellen (iPhone en iPad) de Airturn ondersteuning aan en op keyboard worden gezet.
Die instelling vind je via menu, dan naar instellingen en dan de knop [Airturn instelling].
Daarop drukken geeft een nieuw engelstalig schermpje. Zet daarop de ondersteuning aan en op Keyboard.

Krijg je de foutmelding: "Niet ondersteund pedaal. Kies mode 3 of 2"? Een tip van een gebruiker is om je pedaal in landscape mode te zetten (als jouw pedaal die mogelijkheid heeft).

Aangemaakt 27 december 2017
Gewijzigd 19 maart 2022

Nee.

De akkoorden versies bevatten ook de liedteksten. Het is dus niet nodig zowel de 'alleen tekst' versie als de akkoorden versies te kopen.

Bij de akkoorden versies is in het tandwiel menu een mogelijkheid om de akkoorden te verbergen voor situaties waarin u deze niet niet nodig heeft.

Aangemaakt 28 december 2017
Gewijzigd 19 november 2021

Zowel bij Apple als Google bestaat er de mogelijkheid aankopen te delen met familie. Dit betekent dat na aankoop van een app gezinleden dezelfde app zonder meer kosten mogen installeren en gebruiken.

Op Android is delen van in-app aankopen niet mogelijk. Zie: https://support.google.com/googleplay/answer/7007852?hl=nl en dan onder 'Bekijken of content...' en dan 'Apps en Games'. Op Apple toestellen is dit voor in-app aankopen sinds december 2020 wel mogelijk. 

Wij hebben echter besloten dit niet mogelijk te maken voor onze bundels.

Uitleg: Wij vinden het niet logisch dat als je in een winkel een boek koopt je voor elk gezinslid een extra kopie krijgt. Of als je een CD koopt je er meteen 5 bij krijgt voor al je gezinsleden. Of sterker nog: dat als je een mobiel koopt je er meteen gratis exemplaren voor alle gezinsleden bij krijgt.

Voor ons is een liedbundel - of het nu een gedrukt exemplaar of een digitaal exemplaar is - vergelijkbaar met een boek of een CD en wij vinden dat elke persoon die er gebruik van wil maken een eerlijke vergoeding moet betalen aan de makers. Als je een boek hebt gekocht kunnen andere leden van een gezin dat boek lezen als niemand anders het gebruikt. Maar slechts eén persoon tegelijkertijd. Wil je toch op elk moment kunnen beschikken over een liedbundel moet je een eigen exemplaar aanschaffen.

Aangemaakt 24 juni 2019
Gewijzigd 19 november 2021

Om de app te kunnen installeren en om aanvullingen te kunnen aanschaffen is een verbinding met het internet nodig.

Als de liedteksten geïnstalleerd zijn kunnen de teksten bekeken worden zonder dat er een verbinding met het internet nodig is. Het afspelen van een Youtube fragment is dan niet mogelijk.

Aangemaakt 28 december 2017
Gewijzigd 19 november 2021

Met ingang van versie 2.21.6

Bij het aanmaken van een playlist kunnen nu 1 of meer notitiepagina's worden toegevoegd. Druk hiervoor vanuit het playlistscherm op de rode plus knop en daarna op de knop met pen en papier. Na toevoegen kan je de notitiepagina verschuiven net zoals je de volgorde van de playlist zelf wijzigt.

Tijdens het tonen van de notitiepagina kan deze ook nog worden aangepast door op de gereedschapknop te drukken en daarna op de pen en papier knop.

Verwijderen van een notitiepagina gaat door deze uit de playlist te verwijderen. Op de playlist pagina schuif je de notitiepagina naar links of rechts weg en kies dan voor het prullenbakje.

Notitiepagina's worden niet gedeeld via regulier delen van de playlist, maar wel via de 'live share' mogelijkheid. Ook bij aanpassen tijdens 'live sharen' worden de wijzigingen naar de andere toestellen gestuurd.

Belangrijk: Als je de playlist verwijdert worden de notitiepagina's in de playlist ook verwijderd!

Aangemaakt 27 oktober 2023
Gewijzigd 27 oktober 2023

Notities maken (Nieuwe versie app mei 2019)

Zet  je vinger op een tekstregel en hou dit even vast. Rechts bovenin verschijnt een gele knop met potlood. Tik daarop en een nieuwe schermpje opent zich. Vul daar je notities in.

Let op: Notities gaan verloren als je de app verwijdert. Zorg ervoor dat je regelmatig een backup van notities maakt.

Verplaatsen

Je kan een notitie verslepen. [Niet op IOS 10] Zet je vinger op een notitie, hou deze even vast en versleep hem dan omhoog of omlaag.

Notities backuppen 

Via het menu kan je een backup maken van je notities. 

Let op: De tekst hieronder geldt alleen als je geen account hebt aangemaakt in de app.

De app maakt dan 1 bestand met alle notities. Dit bestand heet 'notities.json'. Het bestand wordt op een plek op je telefoon geplaatst waar je bij kan. Deze plek is op Android anders dan op een IOS toetstel. 

Op Android is dat op het toestelgeheugen en dan op: Android/data/ com.opwekking.tekstboekje/files. Als je je telefoon met een kabeltje aansluit op je PC kan je het  bestand op een veilige plek opslaan om te bewaren.

Op een iphone of ipad sluit je je toestel aan op PC of Macbook en gebruikt de 'bestandsdeling' functie van iTunes om naar het geheugen van de app op je toestel te gaan.

LET OP: Ook het backup bestand wordt verwijderd als je de app zelf verwijdert. Zorg er dus voor dat je het bestand veilig stelt op een andere plaats dan op je toestel zelf.

Notities herstellen

Via dezelfde de menu functie kan je notities terugzetten.

Als je geen account hebt aangemaakt geldt onderstaande:

Plaats een eerder gemaakt backupbestand op de hierboven genoemde locaties en kies in het tandwielmenu voor 'notities herstellen'.

Aangemaakt 27 december 2017
Gewijzigd 19 november 2021

OnSong is een app die op IOS (Apple) werkt. Er is geen versie voor Android.

De mogelijkheid OnSong te koppelen aan de Opwekkingsdatabase is een pilot.

Begin augustus 2020 is er een versie van OnSong uitgekomen waarmee het mogelijk is gekochte bundels ook binnen OnSong te gebruiken.

Het gaat om OnSong met versienummer 2020.6 of hoger. 

Dit moet je doen om je aankopen te kunnen gebruiken binnen OnSong. (De volgorde is belangrijk)

  • Installeer de Opwekkingsliederen app als je die nog niet geinstalleerd hebt;
  • Koop 1 of meer bundels;
  • Ga - nadat de bundels in de app beschikbaar zijn - naar de 'Aanmelden' pagina en registreer jezelf bij de Opwekking server. 

    Dit is nodig om je aankopen ook bij Opwekking zelf te registreren. Registreren maakt het mogelijk om je aankopen op andere platforms of in andere apps te gebruiken. Vergeet niet je emailadres te bevestigen via de mail die je na registratie ontvangt.

    Let op:  Het wachtwoord moet één van de volgende bijzondere tekens #?!@$%^&*-  bevatten. Als je een ander bijzonder teken gebruikt blijft de registreerknop grijs.
     
  • Log  in in de app. 
  • Ga hierna naar de aankopenpagina. De app toont dan vanzelf je aankopen. Terwijl dat gebeurt worden je aankopen gekoppeld aan je account bij Opwekking. Je hoeft dus niks anders te doen dan de aankopen pagina te openen.

    Je kan controleren of een aankoop is geregistreerd door op de aankopenpagina op een aankoop te tikken. Er verschijnt dan een popup met informatie.

    Let op: Dit werkt niet als je met een oude versie van de app werkt. Deze wordt geïnstalleerd als er een oude versie van Android op je toestel staat. Mail in dat geval met app@opwekking.nl.
  • Ga dan naar OnSong, open de liederen lijst. Ga met de + onderin naar de plek waar je liederen kan importeren;
  • Kies bij de 'bronnen' voor 'Andere'. Gebruik in het volgende schermpje de + toets om een nieuwe bron aan te maken;
    • Vul een titel in.
    • Kies bij 'Type' voor 'WebDAV'.
    • Vul bij Host in 'lservice.opwekking.nl/webdav'. (De 1e letter is de l van lied, lima, lummel, lang, lalala)
    • Vul bij Pad een / (slash) in.
    • Zet SSL aan;
    • Zet verifiëren aan;
    • Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in waarmee je jezelf op de Opwekkingsliederen app hebt geregistreerd. 
  • Nu kan je de bron gebruiken :-)

Let op:

  • Je kan maximaal de Opwekkingbundels op 5 toestellen of apps gebruiken. OnSong telt hier dus mee als een extra toestel.
  • Het is auteurrechtelijk niet toegestaan je bundels te delen met anderen. Wil je als kerk andere opties bespreken moet je contact opnemen met Stichting Opwekking.
  • Er zijn binnen OnSong beperkingen van toepassing op de liedteksten die je via de Opwekkingsliederen App gekocht hebt. Je kan teksten niet wijzigen, niet exporteren, niet afdrukken, niet projecteren, enzovoorts. Dit is conform de licentie die je hebt gekregen bij de aankoop van de bundel.

N.B. Als je de melding krijgt "Kan geen toegang krijgen tot service" kan dat betekenen dat je wachtwoord niet klopt of dat je geen bundels met akkoorden hebt gekocht. Het kan ook zijn dat je de verkeerde versie van OnSong gebruikt. Het moet versie 2020.6 of hoger zijn.

Aangemaakt 6 augustus 2020
Gewijzigd 19 november 2021

Ik wil misschien de versie met akkoorden kopen, maar voor ik die aankoop doe wil ik graag een voorbeeld zien.

Via het menu is er de mogelijkheid in te loggen.
log daar in met gebruikersnaam ‘tester@opwekking.nl’ en wachtwoord ‘tester’.

Daarna kan je naar de winkelwagen functie gaan en is er 1 aanvulling extra die je gratis kan installeren.
Deze aanvulling bevat alleen lied 733 met akkoorden.
Dat geeft wel een indruk hoe het eruit ziet.

Aangemaakt 1 januari 2018
Gewijzigd 19 november 2021

Op wat oudere Android toestellen (tot en met Android 9) kan het gebeuren dat de app crasht bij het opstarten en je alleen een wit scherm ziet.Is dat het geval? Probeer dan Chrome op je toestel te updaten naar de laatste versie. Probeer het daarna opnieuw.

Hetzelfde gebeurt als je Android 10+ gebruikt en je het webview component hebt disabled. Dat moet je dus niet doen.

Verklaring: De App maakt gebruik van een systeem onderdeel dat 'Webview' heet. Vroeger werd dat automatisch los geinstalleerd, maar tegenwoordig is dat een onderdeel van Chrome. Daarom helpt het Chrome te updaten.

Aangemaakt 8 december 2022
Gewijzigd 20 mei 2023

Problemen met aankopen

Als je een aanvulling hebt gekocht kan je deze gebruiken op alle toestellen waarmee je met hetzelfde account bent aangemeld bij de store die bij je telefoon hoort. Dat is de App Store van Apple of de Play Store van Google. Dat hangt ervan af of je een iphone hebt of een Android toestel.

Let op: het gaat niet om de mogelijkheid in te loggen in de opwekkingsliederen app zelf. Het gaat echt om het store account.

Als je nieuwe telefoon weer een iphone of weer een Android toestel is blijven je je aankopen geldig. Je moet dan wel op je nieuwe telefoon met hetzelfde account zijn aangemeld als waarmee de aankoop was gedaan. Ga in de app naar het winkelwagen scherm en kies voor herstel aankopen.

Belangrijk: In bijna alle gevallen als het niet lukt aankopen te herstellen komt dat omdat je niet het goede store account gebruikt. Overtuig je er dus van dat je het juiste account gebruikt!

Sinds mei 2020 is het ook mogelijk om aankopen die je op een Android toestel hebt gedaan ook te gebruiken op een Apple toestel en andersom. Dit werkt alleen als je je aankopen na aankoop laat registreren (dus op het toestel waar je de aankoop doet).

Dit werkt zo:

Op het toestel waar de aankopen zijn gedaan:

  • Binnen de Opwekkingsliederen app ga je via het menu naar de Aanmelden pagina.
  • Log in, of als je nog geen account hebt registreer je jezelf eerst en logt daarna in.
  • Sluit de app helemaal af. Start m daarna opnieuw op.
  • Open hierna tenminste 1x de aankopen pagina. Als de app het lijstje met je aankopen ophaalt bij de App / Play Store worden ze meteen geregistreerd in onze database.
    Let op: Dit werkt niet als je met een oude versie van de app werkt. Deze wordt geïnstalleerd als er een oude versie van Android op je toestel staat. Mail in dat geval met app@opwekking.nl.

Op het andere toestel:

  • Hierna kan je op een ander toestel met dezelfde gegevens aanmelden en daar via het aankopen scherm je aankopen ophalen.
  • Let op: Het maximaal aantal toestellen waar je op kan aanmelden is momenteel beperkt tot 5. Gebruik je je account op meer dan 5 toestellen dan wordt je account geblokkeerd. Je kan op de Aanmelden pagina zien op hoeveel toestellen je account wordt gebruikt
  • Als je aangemeld bent kan je op het aankopenscherm tikken op een aankoop. Er verschijnt een popup die je vertelt waar de aankoop is gedaan en of deze gebruikt kan worden op andere toestellen.
  • Soms krijg ik bericht dat mensen meermaals moet aanmelden op het 2e toestel voor de aankopen zichtbaar worden. Ik snap niet waarom, maar het kan geen kwaad keer te proberen als je je aankopen na aanmelden nog niet ziet.

 

Aangemaakt 27 december 2017
Gewijzigd 17 november 2023

Belangrijk: In bijna alle gevallen als het niet lukt aankopen te herstellen komt dat omdat je niet het goede store account gebruikt. Overtuig je er dus van dat je het juiste account gebruikt.!

Doe dit om verdwenen bundels te herstellen:

  • Zorg ervoor dat je met hetzelfde account bent aangemeld bij de respectivelijk store als waarmee de aankoop is gedaan;
  • Ga binnen de Opwekkingsliederen app naar het aankopen scherm;
  • Kies voor Aankopen herstellen. Bij de aangekochte bundels verandert de prijs naar [haal op]. Je kan je bundels nu ophalen.

Helpt dit niet?

  • Verwijder de app helemaal van uw toestel;
  • Zorg ervoor dat je met hetzelfde account bent aangemeld bij de respectivelijk store als waarmee de aankoop is gedaan; 
    Weet je niet zeker met welk account de aankoop is gedaan? Zie https://lservice.opwekking.nl/faq/welk-account.
  • Installeer - terwijl je ingemeld bent met het juiste account - de app opnieuw via de Store.
  • Ga binnen de Opwekkingsliederen app naar het aankopen scherm;
  • Kies voor Aankopen herstellen. Bij de aangekochte bundels verandert de prijs naar [haal op]. Je kan je bundels nu ophalen.

Gebruikt u een ander App Store of Play Store account als waarmee de aankoop is gedaan?

Het is helaas niet mogelijk zomaar in-app aankopen over te zetten naar een ander store account. Apple en Google hebben dat niet mogelijk gemaakt. 
Het is wel mogelijk als u een account in de app zelf aanmaakt. Zie hiervoor het artikel 'Overzetten naar een andere telefoon'.

Aangemaakt 27 december 2017
Gewijzigd 3 december 2021

Zo heel af en toe gaat het mis: Je koopt op je Android toestel een aanvulling. Via het iDeal-scherm van je bank doe je de betaling. Het geld wordt van je rekening afgeschreven meer verder gebeurt er niks. Je krijgt geen bevestigingsmail van Google en ook de aangeschafte bundel komt niet beschikbaar.

Helaas gaat het af en toe mis tussen Google en iDeal. Dat is vervelend. Maar gelukkig detecteren de systemen van Google deze fout en wordt het betaalde bedrag meestal binnen enkele dagen teruggestort op je rekening.

Ook al doe je de aankoop in de Opwekkingsliederen app, je doet de aankoop onder de grond bij Google. Wij hebben daar geen invloed op. We kunnen wel zien dat er een aankoop gestart is, maar wij zien alleen maar dat die aankoop geannuleerd is. Wij kunnen je dus geen geld teruggeven. Maar dat hoeft dus ook niet omdat het vanzelf goed komt.

Mocht je na een paar dagen je geld niet terug hebben moet je contact opnemen met Google. Wij hebben wel eens geprobeerd te bemiddelen hierin, maar krijgen van Google vriendelijk te horen dat in het kader van privacy ze ons niks mogen vertellen.

Ondanks dat je je geld dus wel terugkrijgt, blijft het vervelend. Onze excuses hiervoor.

Aangemaakt 7 juni 2020
Gewijzigd 19 november 2021

Er zijn bundels op je toestel gevonden die niet zijn aangekocht of via Opwekking verkregen. Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt een bundel gekocht, maar daarna de aankoop ongedaan gemaakt. De bundel is echter op je toestel blijven staan;
  • Android: Je hebt een bundel gekocht, maar daarna ben je in de Play Store app gewisseld naar een ander account. Het account waarmee je nu bent ingelogd heeft geen rechten de bundel te gebruiken;
  • IOS: Je hebt een bundel gekocht, maar daarna gebruik je op je toestel een ander AppleID. Dat AppleID heeft geen rechten de bundel te gebruiken;
  • Android: In het najaar van 2023 zijn ten onrechte sommige aankopen ongedaan gemaakt. Het aankoopbedrag is dan door Google teruggestort. De bundel is wel je op toestel blijven staan. 
  • Je hebt van Stichting Opwekking toegang tot een bundel verkregen, maar die toegang is ingetrokken.
  • Of je hebt bundels die aan het account zijn gekoppeld waarmee in de Liedboek App inlogt, maar je bent niet meer ingelogd.

Om de melding weg te krijgen doe je 1 van de onderstaande dingen:

  • Zorg dat je met het account bent ingelogd bij de store waarmee de aankopen zijn gedaan;
  • Log in in de app zelf opnieuw in (als je uitgelogd bent)
  • Koop de betreffende bundel opnieuw (als de aankoop ongedaan is gemaakt)
  • Als er echt ongeldige bundels op je toestel staan: ga je naar de instellingen pagina en kiest voor downloads resettten. Daarna sluit je de app af en start m opnieuw op. Download dan je geldige bundels opnieuw.

Heb je vragen mail dan met app@opwekking.nl.

Aangemaakt 20 januari 2024
Gewijzigd 20 januari 2024

iPhone of iPad

Voor aankopen op een iPhone of iPad ga je naar https://reportaproblem.apple.com/. Daar selecteer je je aankoop en drukt op de [Meld] knop. Je kiest in de lijst van mogelijke problemen voor geld teruggave. Let op: Dit kan tot 12 dagen na aankoop.

Android toestel

Aankopen op een Android toestel kan je binnen 15 minuten na aankoop via de Play Store app je toestel ongedaan maken.
Is het langer terug dan kan je een  mail sturen naar app@opwekking.nl. In je mail moet je duidelijk het transactie-id vermelden. Dit staat in het mailtje dat je na aankoop van Google hebt ontvangen. Vermeld aub ook de aankoop datum. Dat scheelt ons een hoop zoekwerk.
Heb je dat mailtje niet meer dan kan je op deze site van Google je aankopen terug vinden. Als je op een regel kikt zie je bij de details van de aankoop het transactie-id.
Zonder transactie-id kunnen we je niet helpen.

Aangemaakt 3 juni 2018
Gewijzigd 19 november 2021

Bij een Android toestel kan je via de Google Play Store App zien welke aankopen je hebt gedaan. Dat gaat zo:

  1. Open de Play Store app;
  2. Open het menu via de 3 liggende streepjes links bovenin;
  3. Kies voor ‘Account’;
  4. Kies in het volgende scherm voor ‘Bestel geschiedenis’ of 'Transactieoverzicht' Je aankopen moeten daarbij staan.

Staan ze er niet bij? Dan heb je een ander account gebruikt voor de aankoop.

Voor een IOS toestel wordt hier uitgelegd hoe je kan zien welke aankopen je hebt gedaan met je AppleID. Ook hier geldt dat als je de aankoop niet kan vinden je waarschijnlijk een ander account hebt gebruikt voor de aankoop.

Aangemaakt 30 januari 2018
Gewijzigd 19 november 2021

Eerste versie app
Het kan zijn dat je de eerste versie van de app gekocht hebt. Deze is in 2014 uitgebracht en heeft een roze met blauw startscherm. Hij kostte € 4,99 en daarvoor kreeg je Opwekkingsliederen 1-770, Life@opwekking 1-240 en Opwekking Kids 1-335. Dit zijn alle liederen die tot en met 2014 zijn uitgebracht.

Actuele versie app
Omdat het lastig bleek aanvullingen uit te brengen voor de eerste versie van de app hebben we in 2015 toch gekozen voor een andere aanpak. We hebben een versie van de app uitgebracht die gratis is en een selectie van liedteksten bevat. (Dit zijn de teksten waarvan Stichting Opwekking zelf de rechten bezit. Deze mogen we dus ook gratis geven.)

De overige liedteksten en aanvullingen kunnen in de app zelf aangeschaft worden.

Niet dubbel betalen
We willen niet dat kopers van de eerste versie van de app opnieuw moeten betalen voor liedteksten waar ze al voor betaald hebben. Daarom controleert de huidige versie van de app of de eerste versie ook op het toestel staat. Is dat het geval dan verschijnt op de aankopen pagina een knop om liederen uit de vorige app op te halen. De teksten van Opwekkingsliederen 771-782 krijg je er in dat geval gratis bij voor het ongemak.

N.B. Dit geldt voor de actueie versie (2.x en hoger) van de huidige app. Als je nog versie 1.x op je toestel hebt worden de oude aankopen automatisch geladen als de 2014  versie van de app op je toestel staat.

Heb je de eerste versie al verwijderd?
Op een iPhone of iPad vind je de eerste versie van de app terug bij je eerdere aankopen onder het App Store icoontje. Je moet dan wel dezelfde AppleID gebruiken als waarmee de eerste app is gekocht.
Dit Apple ID stel je in via de instelling van je toestel zelf. (Instellingen icoontje, dan iTunes Store en App Store)

Op een Android toestel vind je de eerste versie van de app hier. Ook hier moet je hetzelfde account gebruiken als waarmee de eerste app is gekocht. Op Android stel je dat in via de Play Store app (In de Play Store app kies je voor het menu linksbovenin en dan account).
Werkt deze link niet? Dan ben je niet met het juiste account aangemeld..

Toch eerste versie verwijderen?
Als de eerste versie van het toestel wordt verwijderd zullen de automatisch verkregen teksten ook verdwijnen. Om dat te voorkomen doe je het volgende:

  • Laat de eerste versie van de app op je toestel staan OF
  • Schaf voordat je de eerste versie verwijdert de upgrade aan. Deze is voor een laag bedrag te kopen. (Helaas is er een aankoop nodig het gebruiksrecht van de teksten over te zetten.) Verwijder daana de eerste app.
Aangemaakt 27 december 2017
Gewijzigd 19 november 2021

Vragen rond inloggen

Het is mogelijk een account in de app aan te maken. Als je dat doet:

  • Onthouden we welke bundels je hebt gekocht ook op onze eigen server.
  • Onthouden we met welke toestellen je de app gebruikt;

Je kan je account ook zelf verwijderen. Doe dit in de app zelf na aanmelden. Op de aanmeldpagina is hierv oor een link aanwezig. Als je je account verwijdert verwijderen we ook alle gegevens die we van je hebben onthouden.

Aangemaakt 29 oktober 2023
Gewijzigd 29 oktober 2023

Het store account

Dit is het account waarmee je toestel bij de App of Play Store is aangemeld. Als je een bundel koopt doe je wel in de app, maar onder de grond doe je dat in de winkel van Apple of Google. Dus in de App Store of in de Play Store. Je kan zo'n bundel dan ook gebruiken op alle toestellen die hetzelfde store account gebruiken. Dus hetzelfde account bij de Play Store (Apple) of hetzelfde account bij de App Store (Android).

  • Op Android is het store account te vinden in de Play Store app. Druk rechts bovenin op de cirkel met foto (of 1e letter achternaam). In het schermpje dat daarna komt zie je welk account je gebruikt.
  • Op IOS is je 'Apple ID' het account waarmee je aankopen doet. Je vindt dit onder de 'Instellingen' app van je iPhone of iPad.

N.B. Je hebt altijd een store account. Zonder store account kan je geen apps installeren of aanvullingen kopen.

Een app account

In de Opwekkingsliederen app kan je ook een account aanmaken. Dit kan om de volgende redenen:

  • Als je zowel een Android als een IOS toestel hebt en je wil aanvullingen gebruikt op één platform gebruiken op het andere. Met de standaard store account lukt dat niet. Zie het artikel 'Overzetten aankopen' voor meer uitleg hierover.
  • Als je je notities wil backuppen op onze server in de cloud.
  • Als je op IOS je bundels ook met OnSong wil gebruiken. Zie 'Onsong gebruiken' voor meer uitleg.

 

Aangemaakt 24 september 2021
Gewijzigd 21 november 2021

Regelmatig melden gebruikers zich bij ons met deze vraag. En bijna altijd is er sprake van een misverstand.

Men probeert dan via de aanmeldpagina in de Opwekkingsliederen app in te loggen en weet dan niet meer welke inloggegevens gebruikt moeten worden. In veel gevallen klopt dat: die inloggegevens zijn er niet.

Aanvulling kopen

Als je een bundel koopt doe je dat in de Play Store of App Store. Dit zijn de 'winkels' van Apple en Google.
Je aankoop is dan gekoppeld aan het account waarmee je gebruik maakt van die winkel.

Op een Android toestel is dat het account waarmee je bent ingelogd in de 'Play Store' app op je toestel.
Op een iPhone of iPad is dat het 'AppleID'. Dat vind je via de Instellingen App van je toestel.

Aanmelding in de Opwekkingsliederen zelf

Er is inderdaad een mogelijkheid in de app zelf aan te melden. Dit kan echter alleen als je jezelf eerst in de app zelf geregisteerd hebt. Door te registreren maak je een account aan op de server van de Opwekkingsliederen app. 

Waarom registreren in de app zelf?

Aanvullingen die je koopt in de winkel van Apple of Google zijn gekoppeld aan het account dat je gebruikt voor die stores.
Dat gaat goed zolang je niet van toestel wisselt. Maar ga je van Android naar Apple of andersom dan verlies je je aankopen omdat die 2 winkels geheel gescheiden zijn.

Om dat probleem op te lossen kan je je aankopen nadat je ze gekocht hebt bekend maken bij onze server. Als je dan later van merk wisselt kan je in de app aanmelden bij onze server en dan weten wij nog dat je een bundel had gekocht. Zie https://lservice.opwekking.nl/faqpage#id_2-nieuwe-telefoon hoe dat 'bekend' maken werkt.

Je hoeft dus alleen maar via de aanmeldpagina in te loggen als je jezelf eerder geregistreerd hebt.

Aangemaakt 15 februari 2021
Gewijzigd 7 oktober 2022

Diverse vragen

Als bouwer van de App denk ik hier het volgende over:

Dat is helemaal geen rare vraag. Het is inderdaad vaak zo dat digitale producten wat goedkoper zijn dan bijvoorbeeld papieren producten.

Toch ligt het wel ingewikkelder.

  • Zowel Apple als Google houden ongeveer een derde van de verkoopprijs van de aanvullingen in als kosten.
  • Over de liedteksten moeten rechten worden afgedragen aan de CCLI en het maakt niet uit of het een papieren of digitale versie is;
  • De gele muziekmap heeft maar een beperkte houdbaarheid. Bij gemiddeld gebruik slijt de map en schaffen mensen vaak na wat jaren een nieuwe map aan.
    Bij een digitale product hoeft dat niet. Het slijt niet en blijft altijd up-to-date. De inkomsten zijn voor Opwekking daardoor een stuk minder. En voor gebruikers wordt het goedkoper omdat je nooit meer een nieuwe versie hoeft te kopen.

Dit is niet het officiele standpunt van Opwekking, maar de mening van mij, Henk, bouwer van de app.smiley

Aangemaakt 28 december 2017
Gewijzigd 19 november 2021

Nee, dat kan niet.
Met de app kunnen alleen bestaande liedteksten getoond worden. Wel kunnen liedteksten van notities worden voorzien.

Er is echter nogal een verschil tussen een app die alleen maar teksten bevat en een app die volledig vrij toestaat om de teksten en akkoorden aan te passen. Niet alleen ontstaan er issues rondom het auteursrecht, de app zelf heeft dan opeens veel meer functionaliteit nodig. Zo moet je dan functionaliteit bouwen zodat gebruikers hun gewijzigde liedteksten ook kunnen backuppen of overzetten of zelfs delen. Dat laatste is qua auteursrecht dan weer een dingetje.

Dus eigenlijk overstijgt deze vraag het doel van de app zoals wij die zien: namelijk een simpele digitale vervanging voor de gele muziekmap.

Aangemaakt 2 februari 2018
Gewijzigd 19 november 2021

De akkoorden in de app zijn inderdaad anders dan in de gele gitaarakkoorden map. De gele map bevatte een erg versimpeld akkoordenschema dat op veel plekken afweek van bijvoorbeeld muziek voor piano of andere instrumenten.

In de app hebben we er voor gekozen de akkoorden gelijk te maken aan de bladmuziek voor andere instrumenten. 

Als je ondanks dat denkt een fout gevonden te hebben mail deze dan naar app@opwekking.nl.
Beschrijf a.u.b. exact welke akkoorden er volgens jou onjuist zijn. Met "Er zit in fout in lied xxx" kunnen we niet zoveel mee.

Aangemaakt 17 juli 2021
Gewijzigd 19 november 2021

Op Android vraagt de app veel verschillende rechten. Waarom is dat?

Sinds een tijd worden aanvullingen gedownload en op het geheugen van je telefoon geplaatst. Omdat te mogen doen vraagt de app dus toestemming. De feitelijke toestemming waar het om gaat is:

  • Inhoud van extern-geheugen aanpassen, verwijderen en lezen.

Het gaat hier dus puur om het kunnen opslaan en teruglezen van de aanvullingen en zeker niet om jouw persoonlijke gegevens.

En ter vergelijking:

Twitter, Facebook, Youtube en nog veel meer andere apps hebben dit recht ook. Sterker nog, meestal vragen die veel meer rechten.

Aangemaakt 27 december 2017
Gewijzigd 19 november 2021

Stuur een mail naar app@opwekking.nl.

Als je tegen een probleem aanloopt probeer dan zo duidelijk mogelijk te beschrijven wat je deed toen de fout optrad. Nog mooier is het als je kan beschrijven hoe het mogelijk is de fout opnieuw te krijgen. Voeg liefst schermafbeeldingen toe.

Meestal beantwoordt Henk (de bouwer van de app) binnen een paar uur.

Als je geen reactie krijgt kan je natuurlijk ook altijd contact opnemen met Stichting Opwekking zelf.

Aangemaakt 28 december 2017
Gewijzigd 19 november 2021